Bestandsnummer | SSAN180 |
Archiefcategorie | 1.1 algemeen plaatselijk bestuur |
Archieftitel | Archieven van de gemeente Bussum |
Plaats | Bussum |
Datering | 1990-1999 |
Omvang | 41 m |
Archiefdienst | Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen |
Inventaris | Inventaris. Archieven van de gemeente Bussum, 1990-1999. |
Inwoners:
Geschiedenis van de gemeente in de jaren 1990-1999
In deze periode zijn enkele belangrijke feiten te noemen:
Organisatie van het bestuur en de administratie
Huisvesting
Archiefordening
De stukken werden voorzien van een decimale classificatie welke geënt is op de classificatie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De archiefstukken worden zaaksgewijs in dossiermappen opgeborgen. De ordening van de classificatiecodes is weergegeven in een archiefschema.
De basisgedachte van de zaaksgewijze ordening is dat de ordening van de stukken zodanig dient te zijn, dat de op één zaak betrekking hebbende stukken ook in het archief bijeen gehouden worden. Niet altijd zal er echter sprake zijn van een zaak; ook losse stukken komen voor. Dergelijke stukken dienen dan naar het onderwerp, het object of de persoon waarop ze betrekking hebben, bij elkaar te blijven. Het geheel van deze op bovenvermelde wijze in mappen bij elkaar gehouden stukken (eenheden) wordt vervolgens geplaatst in een door het registratuurplan aangegeven systematische volgorde. De volgorde van de onderwerpen is vastgelegd in een stelsel van decimale codegetallen, die ook worden gebruikt om kortweg de onderwerpen aan te duiden. Het archiefschema maakt een strenge scheiding tussen onderwerpen betreffende het organisme en het personeel en die betreffende de taken, waarvoor die orgaan zich gesteld zien.
Archiefzorg (geschiedenis van het archief)
Het archief werd tussen 1990-1999 gevormd en bijgehouden door bureau D&I (Documentaire Informatievoorziening). Het archief was gehuisvest in het gemeentehuis aan de Brinklaan. Het gehele te bewerken archief bevond zich bij aanvang van de inventarisatiewerkzaamheden in de gemeentelijke archiefruimte in de kelder van het verder totaal verbouwde gemeentehuis van de gemeente Gooise Meren aan de Brinklaan.
Per 1-1-2016 is een fusie tot stand gekomen tussen de gemeenten Bussum, Naarden en Muiden. Samen vormen zij vanaf die datum de gemeente Gooise Meren. De archieven van de 3 voormalige gemeenten zijn bijeengebracht in de kelder van het gemeentehuis van de gemeente Gooise Meren in Bussum en voor een deel overgebracht naar het gemeentearchief in Naarden.
In het voorjaar van 2018 is DOCFactory ingeschakeld voor het bewerken van het al ten dele bewerkte archief van Bussum 1990-1999 dat conform de eisen van de Archiefwet dient te worden overgedragen aan het gemeentearchief in Naarden.
In mei 2018 troffen de 2 medewerkers van DOCFactory het volgende aan:
Archiefschema:
Bewerking:
Het te bewaren deel is beschreven in de concept inventaris welke volgens een vaststaand format is gevuld zodat dit rechtstreeks kan worden geïmporteerd naar Atlantis, het archiefsysteem van het gemeentearchief in Naarden.
Inventaris
Eindresultaat
Enkele cijfers: (afgerond)
Bewerkt:
25 meter losse stukken van diverse afdelingen 25m1
26 meter blauwe dozen opnieuw bewerkt 26m1
35 meter te bewerken dozen 35m1
1 meter ingebonden materiaal 1m1
12,5 meter bewerkt uit latere blokken 13m1
Totaal bewerkt 100m1
Resultaat:
Over te dragen archiefdeel: 42 m1
Te vernietigen en op vernietigingslijsten geplaatst: 31 m1
Direct vernietigd wegens 3-dubbel of documentatie van anderen 3 m1
Van blok 1990-1999 verplaatst naar eerder blok 1919-1989: 5 m1
Van blok 1990-1999 naar de blokken 2000-2009 en 2010-2019 10 m1
Na bekijken alsnog weer teruggeplaatst in latere blokken: 9 m1
Totaal bewerkt archief Bussum 1990-1999 100 m1