Archief Gooi en Vechtstreek

Detail Archief

Detail Archief

BestandsnummerSAGV035
Archiefcategorie1.3 organen van intergemeentelijke samenwerking
ArchieftitelArchief van de Belangencommissie voor het Gooi
PlaatsGooi en Vechtstreek
Datering1922-1941
Omvang0.625 m
ArchiefdienstStreekarchief Gooi en Vechtstreek te Hilversum
InventarisInventaris van het archief van de Belangencommissie voor het Gooi, 1922-1941.

  •  Geschiedenis van de archiefvormer

    • 1.1 Oprichting
      De commissie is samengesteld in de vergadering van 18 december 1922 en werd gevormd door de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Baarn, Blaricum, Bussum, s-Graveland, Hilversum, Huizen, Laren en Naarden. Baarn had eerst geen zitting in de commissie en is later toegetreden in 1924 (vergadering van 8 april 1924). Voorzitter van de commissie was de burgemeester van Hilversum, vice-voorzitter was de burgemeester van Bussum, secretaris was de burgemeester van Blaricum.
      Deze vormden samen het bureau. Het bureau werd bijgestaan door de hoofdcommies van algemene zaken van de secretarie van Hilversum. Deze ontwierp de stukken die van de commissie uitgingen en maakte het verslag van de vergaderingen. Het archief van de commissie berustte onder hem.

      Aanvankelijk waren de betrokken gemeentebesturen van mening dat er samenwerking gewenst was, om maatregelen te treffen, ten einde het natuurschoon van het Gooi zoveel mogelijk te behouden. Daartoe riep men een schoonheidscommissie voor de gehele streek in het leven, die de gemeentebesturen in voorkomend geval over te nemen maatregelen zou adviseren. In de vergadering van 18 december 1922 werd besloten tot de oprichting van de schoonheidscommissie voor het Gooi. In de vergadering van 22 januari 1923 werd besloten dat de leden zouden worden aangewezen door de colleges van B&W. Op 25 mei 1923 werden de leden benoemd.

      Men wilde echter niet alleen samenwerken op het gebied van het behoud van het natuurschoon. Men meende, dat de Gooise gemeenten zoveel belangen gemeen hadden dat het zeer gewenst was een permanente commissie in het leven te roepen waarin algemene belangen van de streek besproken werden: de Belangencommissie voor het Gooi.

      In 1929 bedankte de burgemeester van Bussum als vice-voorzitter van de Belangencommissie omdat hij niet tevreden was over de vertegenwoordiging. Niet de personen werden benoemd maar de burgemeesters, waardoor  bij afwezigheid niet de vice-voorzitter de burgemeester van Hilversum verving als voorzitter van de belangencommissie maar de loco-burgemeester van Hilversum. In 1930 werd de burgemeester van s-Graveland toegevoegd aan het bureau.

      (Bron: http://zoeken.gooienvechthistorisch.nl/publiek/detail.aspx?xmldescid=212349845 )



      1.2 Opheffing
      Het is niet duidelijk wanneer de Belangencommissie opgehouden is te bestaan. Het laatst aangetroffen verslag van de commissie is van 4 oktober 1939. De vergaderingen zijn vermoedelijk gestopt vanwege de Tweede Wereldoorlog.

       

  •  Geschiedenis van het archief

    • 2.1 Reden voor beheer
      Het Streekarchief Gooi en Vechtstreek heeft het archief van de Belangencommissie voor het Gooi in beheer omdat de gemeente Hilversum het secretariaat voerde.
      Het archief werd na opheffing van de commissie overgebracht naar het semi-statisch archief van de gemeente Hilversum. Na de benoeming van de archivaris in 1984, nam het Streekarchief het archief in beheer, samen met de andere archieven die zich destijds in de archiefruimte van de gemeente Hilversum bevonden.

      2.2 Aanvulling
      In 2003 kreeg het Streekarchief Gooi en Vechtstreek van het Archief Eemland een doos met stukken over de belangencommissie van de gemeente Baarn ter completering van het archief van de Belangencommissie. Hieruit zijn enkele ontbrekende verslagen van vergaderingen van de belangencommissie gehaald en toegevoegd aan het archief. De overige dossiers zijn teruggezonden aan het Archief Eemland omdat deze deel uitmaken van het archief van de gemeente Baarn.

  •  Verantwoording van de inventarisatie
    • 3.1 Bewerking
      Bij aanvang van de inventarisatie waren de meeste dossiers grof beschreven en geordend per onderwerp. De beschrijvingen stonden op papieren vellen die om de stukken gevouwen waren. De verslagen van de vergaderingen vormden een reeks. Bij de inventarisatie is zoveel mogelijk deze oorspronkelijke dossiervorming aangehouden. Sommige dossiers zijn herordend of nader geordend bij de bewerking.

      De metalen hechtmechanieken zijn verwijderd en het archief is ontdaan van nietjes. De stukken zijn omgepakt in zuurvrij materiaal. 

      3.2 Rubricering
      De rubricering is beperkt gebleven tot 'Organisatie' en 'Taakuitvoering'. Omdat de belangencommissie geen eigen budget had en er ook geen stukken zijn aangetroffen over huisvesting, bureaubehoeften e.d., treft men geen rubriek 'Middelen' aan. De Centrale Schoonheidscommissie voor het Gooi moest wel verantwoording afleggen tegenover de Belangencommissie voor haar uitgaven. De Schoonheidscommissie kreeg gelden van de verschillende gemeenten die deelnamen aan de Belangencommissie. Dit valt echter niet onder 'Middelen' maar onder 'Taakuitvoering'. We hebben ervoor gekozen geen nadere rubricering onder 'Taakuitvoering' te maken vanwege het diverse karakter van de onderwerpen waarover de belangencommissie overleg voerde. Een nadere rubricering zou daarom niets toevoegen aan de helderheid.



  •  Aanwijzingen voor de gebruiker

    • Het archief is volledig openbaar.

      De stukken zijn in goede, dus toegankelijke staat.

      Het archief kan worden geciteerd als volgt:

      SAGV035 Archief van de Belangencommissie voor het Gooi, 1922-1939 (1941).
      Of verkort: SAGV035, met daarbij relevante inventarisnummers.



  •  Hele toegang